קרדיט - pixabay

כאשר מזכירים את נושא מכוני הגמילה למיניהם, אנשים נוטים לחשוב באופן מידי על מכוני גמילה מסמים ואלכוהול. רבים מהאנשים לא מתארים לעצמם כי מכוני גמילה מטפלים בהתמכרויות מסוגים נוספים ושונים, כגון גמילה מהתמכרות לתרופות מרשם. רבים מן האנשים אף מרימים גבה כלא מאמינים לכך שגם תרופות מרשם גורמות להתמכרות. האמת המרה היא כי תרופות מרשם רבות עשויות לגרום להתמכרות. ההתמכרות לתרופות מרשם נובעת מכך שהן משפיעות על מערכת העצבים. במהלך תקופת נטילת תרופות מרשם מסוגים שונים, מפתח הגוף תלות בתרופות אלו. ככל שתקופת השימוש בתרופות אלו גדלה, כך הגוף מפתח גם עמידות למינונים הניתנים, וקיים צורך להגדיל מינונים אלו. מתוך כך נוצרת תלות בתרופת המרשם, וגוף המטופל שולח אליו מסרים כי עליו להגדיל את המינון עוד ועוד על מנת להקל על סבלו. תלות זו בתרופה הופכת להפרעה פסיכיאטרית, כמו גם הפרעה חברתית. בשלב מסוים נעשה ברור כי קיימת דחיפות להיגמל מן התרופה, אך גוף המטופל ושכלו אינם מאפשרים לו להגיע למצב של גמילה בכוחות עצמו.

הגמילה מתרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים

אחת מתרופות המרשם אשר אנשים נוטים להתמכר אליה היא קלונקס. קלונקס היא תרופת הרגעה ונוגד דיכאון ממשפחת הבנזודיאזפינים, הניתנת בדרך כלל למטופלים הסובלים ממצבי חרדה, הפרעות חרדה, אפילפסיה והפרעות שינה. ככל תרופה, גם לקלונקס נלוות תופעות לוואי וביניהן ניתן למנות עצבנות, סחרחורות, פגיעה בקואורדינציה, בלבלול ושכחה ואף דיכוי הנשימה. בנוסף, גם תרופת מרשם זו גורמת להתמכרות. הפסקה חדה של התרופה היזומה על ידי המטופל ואינה מלווה במעקב והנחיות רפואיות, עלולה לגרום למטופל הנוטל אותה לתופעות קשות ומסוכנות כגון הזיות, רעד קשה ושינויים בלחץ הדם. לכן, גמילה מקלונקס צריכה להיעשות בעזרת ליווי ופיקוח של רופא מטפל, שהינו על פי רוב רופא פסיכיאטר.

כיצד מומלץ להיגמל מקלונקס?

הרופא המטפל קובע באיזו דרך ניתן להוריד את המינון התרופתי ובאיזה קצב יש להוריד את המינונים הניתנים עד לכדי הפסקה מלאה בנטילת התרופה. הרופא מתכנן היטב את תהליך הגמילה ועוקב אחריו באופן מבוקר. קלונקס, בהיותה תרופה פסיכיאטרית, מצריכה תהליך גמילה ארוך ומורכב, אשר מטרתו להביא את הגוף לכדי איזון ללא שימוש בתרופה. תהליך גמילה זה עשוי להימשך אף למעלה מחודש, בהתאם לרמת ההתמכרות של המטופל בתרופה. תהליך גמילה זה מצריך גם כי הרופא המלווה את התהליך יתחשב בתופעות הלוואי הנלוות אליו ויתייחס להיבטים הנפשיים והרגשיים הנלווים למצב של גמילה מהתמכרות. מכון הרמוניה מציע למטופליו ליווי וסיוע מקצועיים בתהליך גמילה מתרופות מרשם כדוגמת קלונקס.

השאר תגובה

נא להזין את ההערה שלך!
נא להזין את שמך כאן