קרדיט - pixabay

פסיכוגריאטריה היא שילוב של פסיכיאטריה וגריאטריה, כלומר של רפואת הנפש והרפואה שמתמקדת בגיל השלישי על האתגרים הייחודיים לו. פסיכיאטר הוא רופא שלאחר השלמת 7 שנות הלימודים והסטאז' עבר התמחות בפסיכיאטריה (התמחות בת 4.5 שנים). אין התמחות רשמית בישראל בפסיכוגריאטריה, ובמהלך ההתמחות בפסיכיאטריה ולאחריה נרכשת בקיאות בכל הנוגע למצבים נפשיים בגיל השלישי.

דיכאון וחרדות

משערים כי 1 מכל 5 נשים וגברים בגיל השלישי (65 ומעלה) משתמש או משתמשת בתרופות נגד דיכאון או חרדה. הבדידות בגיל מבוגר, הירידה ביכולות (גם הקוגניטיביות וגם הפיזיות), אובדנים (של חברים טובים, קרובי משפחה) והחשש מפני המוות הבלתי נמנע מייצרים את הקושי הנפשי – ומי שיכול לסייע באבחון ובטיפול תרופתי מתאים הוא פסיכיאטר. חשוב להגיע אל פסיכוגריאטר מומלץ, על-מנת לקבל מענה יסודי ולא רק טיפול תרופתי.

דמנציה

מצב נוסף שבו נדרשים שירותיו של פסיכיאטר מומלץ בעל בקיאות גם בתחום הגריאטריה הוא כשישנו חשש לדמנציה. אבחון דמנציה מבוסס על שיחה עם האדם ועל מבחנים שפותחו במיוחד למטרה זו. בפרט ישנו מבחן שנקרא ).MMSE (Mini Mental State Examination – באמצעות מבחן זה בוחן הפסיכוגריאטר את הקשב של האדם, הריכוז, חשבון ושפה (כישורים בסיסיים), התמצאות (בזמן ובמרחב), זיכרון, יכולת ליישם הנחיות פשוטות ועוד.

חוות דעת בנוגע למידת הכשירות המשפטית

אובדן יכולות קוגניטיביות בגיל מבוגר עלול לפגוע בכושר ההחלטה של האדם. בהתאם ישנם מצבים שבהם הפנייה לפסיכוגריאטר נעשית על-מנת לקבל את חוות דעתו בנוגע למידת הכשירות המשפטית של אדם מסוים. בפרט עשוי להתעורר צורך זה כדי לבחון את כשירותו של האדם לכתוב צוואה. ד"ר אביתר שגב הוא פסיכיאטר בקיא ומנוסה שמקפיד על יחס מכבד ומכיל לכל מטופל ומטופלת, על יושרה מלאה ועל זמינות גבוהה.

השאר תגובה

נא להזין את ההערה שלך!
נא להזין את שמך כאן