קרדיט - pixabay

אי ספיקת כליות היא מצב בו נפגע תפקודן של הכליות, כשהמחלה יכולה להיות אקוטית- למשל בעקבות חבלה, או כרונית. בעקבות אי ספיקת כליות תהיה בעיה בסינון רעלים וחומרי פסולת מן הדם והצטברותם בגוף, מה שיגרום להפרעה משמעותית בתפקוד כלל מערכות הגוף. מעבר לתפקידן החשוב בסינון רעלים, הכליות מייצרות הורמונים שיש להם  חלק בייצור כדוריות דם אדומות והן שומרות על איזון בין המים למלחים בגוף. לדברי רוברט שפולנסקי המומחה בתחום, אי ספיקת כליות, במיוחד אם היא קיימת בשתי הכליות, יכולה להתדרדר עד כדי מצב בו הכליות יקרסו והמטופל היה תלוי בדיאליזה אלא אם כן הוא יעבור השתלת כליה.

ממה נגרמת אי ספיקת כליות ומה השפעתה על הגוף?

הגורמים העיקריים לאי  ספיקת כליות הם סוכרת ויתר  לחץ דם. הטיפול התרופתי שישנו היום לסוכרת והמודעות הרבה יותר לצורך בקבלת טיפול הפחיתה את שיעור הסוכרתיים המפתחים אי ספיקת כליות. עם זאת, עדיין סוכרת יכולה לגרום להתדרדרות בתפקוד הכליות. בעיות נוספות שיעלו את הסיכוי להתפתחות אי ספיקת כליות הן מחלות אוטואימוניות שונות, אי ספיקת לב, זיהומים וחסימות בדרכי השתן ועוד. כאמור, בעקבות אי ספיקת כליות ישנה הצטברות רעלים ופסולת בגוף. רוברט שפולנסקי מסביר שככל שישנם חומרי פסולת רבים יותר בכלי הדם כך ישנה עליה בלחץ הדם שהשפעתה כמובן שלילית במגוון היבטים. הצטברות הפסולת יכולה לפגוע גם בעצמות ולגרום לאוסטאופורוזיס, וכן אנמיה בגלל קושי בייצור והפרשת הורמון שלו חלק בייצור כדוריות דם אדומות.

אי מאבחנים אי ספיקת כליות?

רוברט שפולנסקי מסביר שאי ספיקת כליות מאובחנת באמצעות סימפטומים שלהם היא גורמת. ככל שישנו שילוב של סימפטומים רבים יותר כך ישנו חשד גדול יתר לבעיה. עם הבדיקות שנעשות למטרת אבחון אי ספיקת כליות נמנות:

  • בדיקת דם ליכולת סילוק קריאטינין מהגוף
  • בדיקת יכולת סילוק זרחן מהגוף
  • בדיקת שתן לגילוי רמות חריגות של חלבון בשתן
  • שמיעת קולות חריגים מהלב והריאות בבדיקה באמצעות סטטוסקופ
  • לחץ דם גבוה

אי ספיקת כליות מקוטלגת לפי מספר דרגות בהתאם לאחוז הספיקה. בכליה תקינה אחוז הספיקה הוא 90% ומעלה. דרגה קלה של אי ספיקת כליות היא תפקוד של 60-89%.ישנן מספר דרגות נוספות עד לדרגה החמורה ביותר של אי ספיקת כליות סופנית בה רמת התפקוד היא מתחת ל 15%. במצב זה נדרשת דיאליזה על בסיס קבוע והמתנה להשתלת כליה.

טיפול באי ספיקת כליות

בדרגות החומרה הנמוכות יותר ישנו טיפול תרופתי להורדת לחץ הדם. שמירה על רמות לחץ דם תקינות יסייעו בדרדור הכשל הכלייתי. ניתנות גם תרופות נוספות ותוספי תזונה שיסייעו להפחית את תופעות הלוואי של הנזק הכלייתי, כמו תוספת סידן וויטמין די שיפחיתו את הנזק הנגרם לעצמות. תרופות נוספות יסייעו באיזון מלחים בגוף כמו אשלגן, שזהו מתפקידיה של הכליה במצב תקין. כאשר ישנה סוכרת, כמובן שתרופות המאזנות את רמת הסוכרת הן חיוניות ביותר.

טיפול באי ספיקת כליות סופנית

כאשר לאי ספיקת כליות סופנית טיפול תרופתי כבר אינו מספיק. אז הפתרון הוא דיאליזה, שכמובן מורידה משמעותית את איכות החיים, או השתלת כליה. רוברט שפולנסקי מפרט את האפשרויות לגבי השתלת כליה. השתלת כליה ניתן לבצע במסלול הסטנדרטי שהחיסרון הגדול שלו הוא זמן רב שיכולה לקחת ההמתנה לכליה וגם כל הבירוקרטיה והבדיקות הנדרשות. לחילופין ניתן לבחור בהשתלת כליה פרטית, כשבדרך זו התהליכים מתקצרים משמעותית, הן הבדיקות והבירוקרטיה והן זמן ההמתנה עד למציאת כליה מתאימה. גם ההשתלה עצמה נעשית בתנאים מצוינים על ידי רופאים מומחים בתחום ובתנאים הדומים יותר למלון מאשר לאשפוז בבית חולים.

השאר תגובה

נא להזין את ההערה שלך!
נא להזין את שמך כאן