מערך שיעור בנושא ערכים
קרדיט https://ehudshamir.co.il

על מנת לדעת לעשות מערך שיעור בנושא ערכים, אנחנו צריכים קודם לדעת מהו ערך ומהו מערך שיעור בנושא ערכים. ובכן, נתחיל מההתחלה, ערך – על פי הסוציולוגיה, הוא המושג שבני האדם לומדים לדעת ולהבין בין טוב לרע, בין מה נכון או לא נכון לעשות. לכל אדם יש ערכים ויש את סדר הערכים שלו על פיו הוא פועל. אך האם הסדר הוא נכון? שאלה מעניינת שכדאי לבחון אותה. כאן בנקודה זו של הבחינה האם סדר ערכיו של אדם הוא נכון, מצריך דיון וכאן בדיוק נכנס החלק השני של מערך שיעור בנושא ערכים, כאשר אנחנו דנים בשיעור מובנה על הערך.

מערך שיעור בנושא ערכים

ערך הוא כל מה שאדם מעריך. זהו הביטוי לרצונות של האדם. והערכים הם כמו הד.נ.א. של האדם. בערכים מסתתרים הביטויים האישים של כל אדם וזה מה שעושה אותנו שונים האחד מהשני. כל אחד מאתנו בעל ערכים אחרים ומה שנותן ביטוי לערכים הוא אופן התנהגותנו, מחשבותינו, והדיבור שלנו. כפי שצוין בתחילה ערך הם בעצם המושגים הנלמדים ומובדלים בין טוב לרע, בין נכון ללא נכון. לכל אדם יש את השקפת העולם שלו שחולשת על פני כל רבדי החיים כמו: צדק, אמת, מוסר, דת. כך שניתן לומר שישנם ערכים של סור מרע – ערכים שאנחנו לא רוצים לחוות. וערכים שהם עשה טוב – ערכים שאנחנו דורשים ומבקשים לחיות על פיהם.

מערך שיעור

מערך שיעור יכול להילמד על כל תחום עניין. מערך שיעור יכול להילמד על נושאים אקטואליים כגון: נושאי דת – חגים ומועדים ולעשות מערך שיעור על שנת שמיטה, או בנושא בריאות – על זמן קורונה, נושא חברתי- חופש הביטוי. וכן לנושא המוזכר במאמר זה והוא מערך שיעור בנושא ערכים, שהם תחום כבד משקל. ולכל הגילאים מגיל גן ועד בית ספר תיכון ואפילו גם לאחר מכן בשרות הצבאי. מערך שיעור יש להכין בתבונה בהתאם לאוכלוסייה הלומדת וליכולות שלה.

איך בונים מערך שיעור נכון בנושא ערכים?

כפי שניתן להבין ערכים הם אבני היסוד של כל אדם ואדם בעולמנו. הערכים הם הכיוון והדרך לפיהם נמשכים הפעולות. לפי שיכלו הישר של כל אדם. לכן יש לשים שימת לב ברורה כאשר אנחנו רוצים לבנות מערך שיעור על ערכים, אותם נמנה כעת:

  • חשוב לדעת שהאדם שמעביר את מערך השיעור בנושא ערכים, ובמקרה זה הם אנשי החינוך מורים מנהלים מדריכים, צרכים לצאת מנקודת ההנחה על השפעתם הרבה על התלמידים
  • כאשר אנשי חינוך נתקלים בסיטואציה מסוימת מחיי היום יום או ערך שמאד בוער לליבם להעבירו לתלמידים משום שרואים שצריך להתחזק בו, צריך לדעת איך להעביר את המסר נכונה ובצורה שתקלט בקלות , כך שהערך הנלמד יוכל להיפתח בהמשך השיעור לכדי דיון פורה ומפרה.
  • הערך הנלמד חייב להיות מועבר בשיעור כעניין שמצוי בחיי היום יום של התלמידים, שהוא קרוב אליהם ולהסב את תשומת ליבם לערך, ולשאול האם הם חווים את הערך הזה בצורה ראויה או פסולה. צריך לתת מקום לשאול לשאלות בכל שיעור.

אם כן, יש לדעת איך לבנות נכון מערך שיעור ובמיוחד כשאנשי חינוך רוצים להעביר מסר בנושא ערכים בצורה נכונה. על מנת שתוכלו לבנות מערך שיעור ראוי, פנו לאהוד שמיר מ- האתגר, חינוך לערכים, שכאיש חינוך שצבר במהלך השנים ידע וניסיון רב כמחנך ומורה הוא ינתב עבורכם את הדרך בבניית מערכי שיעור נכונים בנושאי ערכים.

השאר תגובה

נא להזין את ההערה שלך!
נא להזין את שמך כאן